stránky pro majitelé a  příznivce těchto malých terénních vozidel.

 

 

 

SJ410 - přestavba na SJ413 nebo na samurai

 

 

Téměř každý majitel litrového samuraie přemýšlí o tom, že by jeho motor vyměnil za silnější. Někomu jde o to, aby auto v kopcích vyjelo víc, a někdo chce zase 5 rychlostních stupňů , které litru chybí a motor se už v osmdesátce přetáčí.

 

Samozřejmě výměna motoru i s převodovkou by dala autu nadměrnou sílu v terénu, neboť u pětistupňové převodovky je poměr 1. rychlostního stupně 3,652/1 a u litrové převodovky pouze 3,163/1 , největším přínosem by byl bezesporu silnější motor, kde by původní F10A 998 ccm (33 kW ) nahradil motor G13A 1324 ccm (44 kW ), nebo G13BA 1298 ccm (51 kW ). V této kombinaci by se vůz choval téměř ideálně, neboť SJ413 má proti SJ 410 o něco rychlejší rozvodovou redukční převodovku - viz tabulka. A značný rozdíl je i v nápravách. Proč píšu „ideálně“? Protože SJ413 s rychlým převodem rozvodovky a diferenciálu při větších kolech, které na svého samuraie dává hodně majitelů, akceleruje na pátý rychlostní stupeň jen těžce, spíše jde o udržení stávající rychlosti a to ještě za cenu vyšší spotřeby. Jenomže každá úprava a změna s sebou nese mnoho potíží a problémů, které vás čekají.

Na obrázku 1 jsou šasi z SJ410 a na obrázku 2 šasi z SJ413. I laik pozná, že je mezi nimi rozdíl, a v tom budou problémy.

 

 

Obr. 1 – Šasi SJ410

 

Obr. 2 – Šasi SJ413

Tím prvním bude uchycení motoru na rám. Čtyřistadesítka má totiž držáky motoru posunuté jinam ( obr. 3 a 4 ). Další problém je v chladiči, který je u „413“ posunutý dopředu a i jeho uchycení je zcela jiné už na rámu ( obr. 5 ). Držák převodovky je rozdílný, ale jeho přestavba by snad nebyla zase tak obtížná ( obr. 6 ).

Větší problém nastane s otvorem v karoserii pro řadicí páku, který je proti „jednatrojce“ více vpředu ( obr. 7 a 8 ). Takže zřejmě bude nutný zásah do karoserie.

Pokud se vypořádáte se všemi těmito problémy a vyřešíte drobnosti, jakými jsou výfuk, lanko plynu a vzduchový filtr, čeká vás další potíž, nezavřete víko motoru. Pro SJ413 bylo víko motoru změněno ( obr. 9 a 10 ), a to tak, aby se pod něj vešel vertikální karburátor. Chybějící 3 centimetry můžete nahnat buď body-liftem nebo jinou kapotou.

Při nákupu všech těchto dílů a mnoha hodinách strávených v dílně zjistíte, že by bylo jednoduší koupit celé jiné auto. Když tuhle přestavbu zvážíte včas a nedokážete se se svým litrovým miláčkem rozloučit jako já, rozšíří se vám autopark, ale naopak se vám o nějakých šest metrů čtverečných zmenší zahrada. Rozhodně mě však nemrzí, že jsem svého litra nechal v takovém stavu v jakém je, protože po výměně karburátoru nemá problém měřit si síly ve výjezdech s třináctkami. A přece - jen jako domácí traktor je lehce úspornější.

Převodové poměry hlavní převodovky

SJ410

SJ413 a samurai

1. rychlostní stupeň

3,163/1

3,652/1

2. rychlostní stupeň

1,945/1

1,947/1

3. rychlostní stupeň

1,421/1

1,423/1

4. rychlostní stupeň

1,000/1

1,000/1

5. rychlostní stupeň

 

0,795/1

zpětná rychlost

3,321/1

3,466/1

Převodové poměry přídavné převodovky

SJ410

SJ413 a samurai

H

1,590/1

1,409/1

L

2,716/1

2,268/1

 

Převodový poměr diferenciálu

SJ410

SJ413 (úzké nápravy )

Samurai (široké nápravy)

4,111/1

3,909/1

3,727/1

 

Obr. 3 – Držáky motoru jsou v jiném místě Obr. 4 – Držák motoru, pravá strana Obr. 5 – Uchycení chladiče je velmi rozdílné

 

Obr. 6 – Držáky předek (nahoře 410, dole 413) Obr. 8 – Otvor pro řadicí páku SJ410 je vpředu Obr. 7 – Otvor pro řadicí páku je u SJ413 větší a víc dozadu

 
Obr. 9 – Nízké víko motoru na SJ410 Obr. 10 – Vyvýšené víko motoru na SJ413 a samurai