stránky pro majitelé a  příznivce těchto malých terénních vozidel.

 

 

Volnoběžný náboj Suzuki Samurai .

pár informací z příručky pro uživatele 1

pár informací z příručky pro uživatele 2

pár informací z příručky pro uživatele 3

 

Často slýchávám dotazy na volnoběžné náboje. Kdo je na autě má , což je menšina , protože Samurai nebyl volnoběžkami v základu vybaven, na rozdíl od většiny terénních aut. Pokud už na autě jsou, jsou ovládané manuelně .obr. 1.

 

 

1

Což znamená, že při jízdě v terénu musí řidič obejít auto a oba náboje zamknout. Majitelé těchto ,,nadstandardů,, považují za samozřejmost, že při každé jízdě terénem musí volnoběžky zapnout a hned zase vypnout. Kdo je na autě nemá, obr. 4. vůbec tohle nemusí řešit.

 

 

4

 

2

Pokusím se proto vysvětlit jak fungují a k čemu slouží.

Volnoběžný náboj odpojuje poloosu od kola, což znamená ,že kolo se volně protáčí a při jízdě 4 x 2 se zbytečně neprotáčí poloosy, diferenciál a kardan . Jednak nedochází k opotřebovávání těchto součástí a při delších jízdách se to může projevit kladně i na spotřebě. Samotná funkce volnoběžky je velice jednoduchá .Obal volnoběžky obr .2. A. je pevně namontován na náboji kola šesti šrouby M8 a otáčí se s ním .Z vnitřní strany má čtyři páry malých a dvě větší drážky obr.2 B v kterých se pohybuje kroužek-unašeč obr. 2 C Jež je zavléknut na víčku volnoběžky a pomocí šikmých náběhu je bud vysunut nebo zasunut. obr. 5 a obr. 6. Na obrázku 5 je v poloze free (odemčeno 4 x 2) tento kroužek je zde vysunut co nejblíže k víčku volnoběžného náboje a tím je vysunut ze středových zubů. obr .2 D Střed se tím pádem může volně protáčet. Na obrázku 6 je pak unášeč vysunut co nejvíce do středu vozu- lock (zamčeno 4 x 4) Na vnitřní straně tohoto unašeče jsou opět drážky, které nejsou pouze vodící, ale zapadají do protilehlých drážek na středovém náboji volnoběžky obr.2 E. , jež je umístěn na ložisku ,které udržuje poloosu obr.2 F ve středu a okolo ní se točí vnější část volnoběžky ,pokud je náboj odemčen. Samotné zamčení spočívá v tom, že při otočení do polohy lock je unášeč natlačen na středový náboj a spojí tak poloosu s kolem. V případě, že nebudete náboje odemykat, nedochází k opotřebování volnoběžek a lze s tím bez jakýchkoli starostí , že se něco zničí, jezdit. Prodejce doporučuje nejméně jednou za měsíc náboje uzamknout a ujet několik kilometrů . Aby se protočily poloosy a kardany.

Na své auto jsem volnoběžné náboje namontoval z jednoho prostého důvodu, používám auto jako domácí traktor a litrový motor dostával pořádně zabrat. Pokud jsem při rozjezdu použil redukci ,auto v zatáčce na pevném podkladu trpělo tím, že přední kola opisovala větší dráhu než zadní kola a tím muselo vždy nejméně jedno kolo proklouznout ,což je na asfaltovém podkladu dost kruté. Po montáži volnoběžek je jednoduše odemknu a zařadím redukci, poháněna je tím pádem jen zadní náprava a auto disponuje velkou silou a nízkou rychlostí .Montáž nábojů na vůz zvládne průměrně zručný člověk během poměrně krátké chvíle . Postačí nám k tomu gola klíč číslo 12 . gola klíč číslo 10 . kleště na seger pojistky .To v případě že montujeme volnoběžky AISIN pokud chcete namontovat volnoběžky jiného tipu například obr.7 je třeba nářadí vhodné k danému tipu.

5
6
7