stránky pro majitelé a  příznivce těchto malých terénních vozidel.

Suzuki Samurai –Výměna rozvodového řemene.

 

Každý motor potřebuje v jistých intervalech pravidelnou údržbu. Největší a nejdůležitější prací je výměna rozvodového řemene. Tento úkon je nutné provádět nejdéle po 100 000km, nebo po 5 letech . Pokud auto delší dobu stálo, je dobré řemen vyměnit bez ohledu na věk a kilometry. Na Samuraji není tato práce nijak obtížná, přesto ne každý by se do toho měl pustit. Práce je obdobná na motoru 1,3 (G13A, G13B) a nebo na motoru 1,0, (F10A). Nejprve vypustíme chladící kapalinu. Na levé straně chladiče nám k tomu poslouží kohoutek, na který je dobré nasadit hadičku, aby kapalina při vypouštění netekla kam nemá. Při vypouštění nezapomeňte povolit nebo odšroubovat víčko chladiče. Poté demontujte plastovou clonu chladiče, která je upevněna na chladiči .Demontujte hadice od chladiče a chladič . Ten vysuňte ven a poté i plastový kryt . Povolte klínový řemen pomocí šroubů na alternátoru, sejměte jej. Demontujte vrtuli, poté je nutné povolit šroub řemenice. To může situaci zkomplikovat, neboť motor se protáčí. K tomuto dobře poslouží rázová stahovačka, ale ne každý ji má a ne každá jde použít, protože mezi motorem a přední maskou je prostor omezený. Po povolení tohoto šroubu demontujeme řemenici a šroub lehce našroubujeme zpět. Později nám poslouží k otáčení motorem. Demontujeme víko rozvodového řemene . U motoru G13A plastové u motoru F10A plechové . Motor nastavíme tak, aby obě značky na rozvodových kolech a bloku směřovaly proti sobě. Poté uvolníme matku napínací kladky a řemen sejmeme dolů. Nezapomeňte řemeny porovnat a spočítat počet zubů. Nasadíme nový řemen tak, aby značky i po napnutí kladky byly vždy proti sobě . U motoru 998cc je malý chyták v podobě dvou rysek na kole vačkové hřídele. Pokud už by se vám stalo, že si nejste jisti, tak je to ta ryska, pod kterou je klínek a drážka vačkového hřídele. Při výměně rozvodového řemene je dobré vyměnit i napínací kladku, a pokud je v horším stavu vodní pumpa, tak i vodní pumpu. Řemen napneme tak, aby v nejdelším místě mezi koly měl průhyb 1cm . Pokud jej přepnete, hrozí prasknutí řemenu a krom toho se bude vačková hřídel zadírat. Pokud řemen bude napnut nedostatečně, hrozí jeho přeskočení o zub a v nejlepším případě auto pojede ale ztratí výkon. V nejhorším vás bude čekat několik nových ventilů.Po montáži a dotažení řemenu vezměte gola klíč a protočte motorem 2 otáčky. Poté znovu zkontrolujte rysky a napnutí řemenu. Nikdy neotáčejte motorem za vačkovou hřídel, vždy otáčejte klikovou hřídelí !!! Pokud vše souhlasí, lze motor zkusit na krátkou dobu nastartovat. Pokud ovšem nemáte po ruce někoho, kdo vám bude hlídat řemen, aby nespadl, raději to nezkoušejte a nejprve rozvody zakryjte . Při zkoušení je dobré jistit řemen násadou kladiva nebo nějakým tupým předmětem. Pokud jste motor vyzkoušeli a vše je v pořádku, můžete vše namontovat zpět .Zvláště velký pozor dejte na dotažení řemenice klikové hřídele . Jejím povolením by se mohl poškodit motor. K tomuto je dobré použít již zmiňované rázové kladivo. Po montáži řemene chladiče a všeho okolo už stačí jen nalít chladící kapalinu a práce je hotova .

 

 
                 
 
 
 
zakryté rozvody u SJ410
SJ413
 
 
 
SJ410
motor G13A
motor F10A

klínek deformovaný

špatně utaženou řemenicí