stránky pro majitelé a  příznivce těchto malých terénních vozidel.

Model : Suzuki SJ, Samurai 1984-1992 (Japonsko) kotoučová brzda

Velice častou poruchou na Samurai bývají brzdy. Nebrzdí,jak by měly nebo naopak přibrzďují .

Závada bývá na čepech, po kterých se tzv. plující třmeny pohybují, brzdič pak tlačí na kotouč pouze z vnitřní strany a účinek brzd se tím snižuje. Než se do opravy pustíte, kupte si opravnou sadu předních brzd. Její cena se pohybuje okolo 200-500Kč na jeden brzdič. Po demontáži kola demontujte brzdič a prozatím jej nechte připojený na brzdové hadičce . Brzdič si podložte nádobou na odchycení kapaliny. Pomalu šlapejte na pedál ale nevyšlapávejte pístek zcela. Jelikož musíte vyšlapat ještě druhý. Až bude pístek vysunut zhruba 2cm, zablokujte jej kusem dřeva nebo destičkami a stejně to proveďte i s druhou stranou. Tu už můžete vyšlapat úplně. Pozor však na kapalinu, která při vyšlápnutí vyteče!

Pokut máte doma kompresor, lze pístek vytlačit stlačeným vzduchem.

Poté odpojte hadičku.

Další obtíž nastane s čepy brzdičů obrázek. 7 a 8, pokud nejdou lehce vytlačit nebo jemným poklepáním ven. Odřežte manžety nebo se je pokuste vytáhnout ven (někdy se to podaří a zůstane vám jako záložní ) oko brzdiče ohřejte plynovým hořákem poté čepy snadno povolí a nechají se vyklepnout. Vyjměte pístek a zkontrolujte zda není někde porušena povrchová úprava a nezačíná rezavět v takovém případě bych doporučil vyměnit jej. Vyjměte manžetu pístku a gumičku .Manžetu vyjmete podle obrázku 3., a to tak že, pomocí malého šroubováku vydloubnete seger pojistku, která jej drží, potom manžetu snadno vytrhnete . pomocí šroubováku vydloubnete i gumičku. Celý brzdič dokonale očistěte . ostrým hrotem vyškrabejte hlavně drážky pro osazení manžet. Pokud chcete brzdič stříkat nebo natírat, ucpěte otvor po pístku hadrem nebo novinami. Čepy očistěte brusným papírem. Zkontrolujte také odvzdušňovací šroubek, aby bylo možné jej povolit.

Opravná sada obsahuje manžety čepů i gumičky pístku . Nejprve nasadíme gumičku do válce brzdiče tak, aby dobře seděla obrázek 4. Poté namažeme pístek olejem k tomu určenému a na pístek nasadíme manžetu tak, aby okraj, který přijde do brzdiče přesahoval dolů, opatrně jej navlékneme do brzdiče a pístek natlačíme obrázek 5. Pístek jde natlačit trochu těžce . Pokud jej nasadíte rovně neměla by se gumička poškodit . Tu si nejprve taky namažte olejem. Po vtlačení pístku až dolů, se nám manžeta srovná do drážky na pístku a můžeme nasadit seger pojistku obrázek 6. Při jejím nasazování si nepoškoďte manžetu . Obdobným způsobem nasaďte i čepy brzdiče nejprve navlékněte manžetu na čep a potom do drážky pro její osazení. Na namazání čepů je dobré použít červenou vazelínu zvanou také měděná. Zde jsou však manžety 2 a proto druhou nasaďte jen do drážky a čep tlačte zespodu do ni obrázek 8. Já si pomáhám palcem kterým manžetu ze shora přimačkuji a čep ji nemůže vytlačit ven. Po protlačení čepu zkontrolujte zda není manžeta někde vytlačena Pokud ano, musíte proces opakovat . Pokud tímto navléknete oba čepy na každém brzdiči obrázek 9. Další důležitá věc je, kterým směrem je drážka na čepu ta musí směřovat směrem dovnitř –ke kotouči. Z vnější strany navlékněte do manžety malý kroužek z drážkou . obrázek 11. Po sestavení brzdiče je dobré zkontrolovat podkovu a to tak ,že vyjmeme destičky a vydloubneme i pechy v nichž je destička uchycena . oškrábeme rez z podkovy a lehce namázneme červenou vazelinou, ta odolá teplu a nenateče nám na destičky . Plechy nasadíme zpět obrázek 10. Poté vše namontujte zpět do auta. Odvzdušněte a namontujte kola .

 

1) brzdič
2) rozebraný brzdišč a jeho části
3) Vyjmutí segr pojistky na prachovce pístku
4) Brzdič s gumičkou
5) Nasazení pístku a manžety součastně
6) Nasazení seger pojistky
7) Nasazení čepu a jeho manžet
8) Čep plujícího třmenu
9) Čep plujícího třmenu 10) Podkova pro uložení destiček detail uložení 11) Celkoví pohled na rozložený brzdič