stránky pro majitelé a  příznivce těchto malých terénních vozidel.

Údržba suzuki samurai. Výměna olejových náplní.

 

Výměna olejů patří k běžné údržbě všech vozidel. U suzuki samurai je olejových náplní celkem 6, a proto se jimi budu zabývat. Výměna motorového oleje- obrázek 1., se provádí v cyklu 10 000km nebo po uplynutí jednoho roku, dle aktuálního stavu.. Motorový olej doporučuji použít polosyntenický 10-W40 nebo syntetický 5-W40.Na obrázku 2 je tabulka doporučených olejů. V našich podnebných podmínkách je použití minerálního oleje 15W40 nevhodné. Olejová naplň pro motory G13A (1315 ccm) a G13BA (1298 ccm) je 3,7 l , olejová naplň motoru F10A (998ccm) je 3,2 l . V případě, že jste najeli 10 000km, rozhodně vyměňte olejový filtr. V případě, že olej měníte po uplynutí jednoho roku a najeli jste třeba jen 2 000km (jak to u většiny samuraiu bývá), postačí Vám filtr vyměnit každou druhou výměnu. K povolení olejového filtru použijte speciální klíč, anebo starý klínový řemen na, němž uděláte smyčku a pomocí níž filtrem otočíte. Nesmí být však filtr ani řemen mastný . Olejový filtr má těsnící gumičku, kterou namažte olejem, než jej namontujete a dotahujte přiměřenou silou. Některé zdroje píší o tom, že k utažení filtru postačí síla vašich rukou. Záleží však na fyzické zdatnosti jedince a na přístupu k filtru. Přesný utahovací moment je 12-16 N.m Olej vypouštějte ze zahřátého motoru. Olejovou zátku utahujeme silou 30-40 N.m. Po nalití nového oleje nastartujte motor a ujistěte se, že zhasla kontrolka tlaku mazání. Poté motor vypněte, počkejte 2 minuty a zkontrolujte množství oleje měrkou.

Převodový olej se na osobních automobilech mění maximálně jednou za život auta. U offroadu to ale bývá jinak. Auto jezdí ve ztížených podmínkách, a častokrát i hlubokou vodou. Tím dochází k průniku vody do oleje, a zvlášť do diferencialů. Pokud s Vaším vozem jezdíte v extremních podmínkách, nebo jste jej koupili a nevíte, jaký je stav těchto náplní, je dobré jej vyměnit, nebo alespoň zkontrolovat . Olej zbarvený do světle hnědé barvy má v sobě nepochybně vodu a vyměnte jej. Z diferencialu se olej vypouští zátkou v dolní části- obrázek.3 . Pro povolení zátky, které není vždy snadné, doporučuji pobouchat ji lehce kladivem, zátka odlehne a povolení je snadnější. Nalévací a zároveň kontrolní zátka je z čela diferencialu- obrázek 3 . Plnící množství diferencialu je u SJ413 a SAMURAI – přední náprava 2l , zadní náprava 1,3l u SJ410- Přední náprava 1,5l zadní náprava 1,3l . Do diferencialů se používá olej pro hypoidní převody. Vypouštěcí zátka se utahuje momentem 18-25 n.m. Kontrolní a nalévací zátka se utahuje momentem 35-50 n.m.

Olej u převodovky a rozvodky se vypouští stejně jako u diferencialů vypouštěcí zátkou a plní nalévacím otvorem opatřeným zátkou.U převodovky je kontrolní šroub a nalévací zvášť. Nacházejí se však blízko sebe, což je dobře vidět na obrázku 4 .Zátka A je plnící, zátka B je kontrolní, zátka C je vypouštěcí .Do převodovek dáváme olej převodový, ne však hypoidní.. Převodovka se plní 4 rychlostní - 1,0 l pětirychlostní 1,3 l , u všech modelů. Vypouštěcí zátka se dotahuje momentem 10-16 Nm kontrolní a nalévací otvor momentem 18-28Nm. Plnící množství rozvodovky je 0,8 l její zátky jsou vyobrazeny na obrázku 5.

Další olejovou náplní je převodka řízení, tato se nekontroluje ani nemění. Její naplň je po nalévací otvor. Toto jsou všechny olejové náplně na suzuki samurai. Při výměně olejů myslete na ochranu životního prostředí a zajistěte ekologickou likvidaci nebezpečných odpadů, mezi které olej nesporně patří, a proto zvažte, zdali tuto práci nepřenecháte odbornému servisu. Přeji vám hodně úspěchů.

Radek http://www.samurai.terenaky.cz/

 

 
  obrázek 1
 

 

 

 
  obrázek 2
   
 
  obrázek 3
   
 
obrázek 4
 
 
 

obrázek 5