stránky pro majitelé a  příznivce těchto malých terénních vozidel.

 

 

 
Rozměry pneu a ráfků SJ413
  pneu 195/15, 205/70/15  
  ráfek 15 x 5,5J. ET10  
 
 
Geometrie
  sbíhavost vpředu 4+- 2mm  
  odklon kol vpředu 1°00´  
  záklon rejdového čepu 2°30´  
  příklon rejdového čepu 9°00´  
 
     
     
 

Ráfky

 
   
 

Šířka ráfku na suzuki samurai je v základním provedení 5,5J

Průměr ráfku suzuki samurai je 15J

středový otvor na suzui samuri je 110mm

rozteč šroubů na suzuki samurai je 5x139,7 což znamená 5 šroubů v kružnici o průměru 139,7mm Tuto rozteč používá jeep, lada niva , aro, kia sportage.

Hodnota ET je na suzui samurai 10 a používali se ráfky s ET 25

ET je udávaná hodnota vzdálenost plochy jež dosedá na buben nebo náboj kola od středu ráfku. pokud je dosedací plocha například ET 10 znamená to že dosedací plocha ráfku je vysunuta 10mm od střdu ráfku ven. Pokud budeme mít ráfek s hodnotou ET 25 kolo zasunuto do podběhu o 15mm což je rozdíl . Pookud je ráfek z hodnotou ET - 10 je dosedací plocha ráfku 10mm za středem ráfku. Takže kolo bbude proti ráfku s ET+10 vysunuto o 20mm ven z podběhu.

 
   
 

Jaké alternativní ráfky volit na suzuki samurai :

Na standartní ráfek jež je široký 5,5J lze nazout pneu 195/15 nebo 205/70/15 což je rozměr pro suzuki samurai .

dle tabulek by pro větší pneu měl být ráfek širší. (Pro jízdu v terénu je však úzký ráfek výhodou, jelikož je méně háklivý na zutí pneu při podhuštění. Na tento ráfek lze nazout i pneu 235/75/15)

V případě montáže větších pneu a širších ráfku je třeba použít ráfky s -ET aby vdálenost kola od podběhu (středu vozidla byla stejná nebo větší)

V prvním řádku tabulky je základní ráfek, na dalších řádcích jsou alternativní ráfky a ET které by museli mít aby kolo nedřelo o listová péra. Při použítí větších pneu ale musíte počítat s tím že se zvětší průměr kola a při zatáčení může dřít o listy. Přílišné rozšíření pomocí -ET a nebo podložek může být taky problémem neboť kolo je ve větší vzdálenoti od rejdové osi a tím se při zatáčení posunuje víc dopředu a dozadu, kde může dřít o nárazník a podběh.

Příklad:
  šířka v palcích x25,4 šířka v milimetrech /2 vzdálenost od středu k okraji +- ET = vzdálenost dosedací plochy od vnitřní části ráfku vysunutí kola ven
  5.5   139,7   69,85 + 10   79,85mm 59,85
  Alternativní ráfek                  
  7   177,8   88,9 - 10   78,9mm 98,9
  10   254   127 - 45   82mm 172

Při volbě velikosti pneu je třeba zvážit take fakt jakoui pneu chceme použít.

Nejčastěji používané protektory T3 a nebo Truck 2000 jsou o něco větší než pneumatika nová neprotektorovaná. Rozdíl v průměru je u T3 a ž 50mm.

vtorek T3 Jehož výška je 20mm

Vzork Truck 200 výška vzorku 16mm dostupné ráfky na suzuki samurai

 

Disky s ET mínus nebo podložky???, Je to úplně jedno. jen podložky jsou složitější .

Do jakých problémů se můžete dostat při použití hodně velikých kol