stránky pro majitelé a  příznivce těchto malých terénních vozidel.

Kardanová brzda na suzuki SJ  a jak na ni .

 

Ne každý ví  co to kardanová brzda je a ne každý si troufne na její opravy .Kardanovkou jsou vybaveny hlavně terénní auta a nákladní auta , ale ne všechny. Pokusím se popsat jak funguje pro ty kdo ji na svém autě nemají a neznají ji .Těm kdo ji na autě má se pokusím poradit jak ji seřídit u vozu suzuki samurai kde se používala na starších modelech SJ410 a SJ 413.    Kardanová brzda obr.1  je v podstatě   jako brzda kola obr.2 , jen místo původního válečku je rozpěrka  obr.3. Brzda je umístěna  na redukční převodovce na výstupu pro Karban zadní nápravy, ten je namontován na bubnu brzdy . tím působí na obě zadní kola a pokud je zařazen přední náhon tak i na přední.Velikou nevýhodou je že pokud jedno z kol stojí na kluzkém povrchu hrozí že diferenciál dovolí aby se auto rozjelo .Z tohoto důvodu byly na SJ410 na počátku výroby montovány uzávěrky zadního diferenciálu. Aby  auto splňovalo limity pro parkovací brzdu. Další nevýhodou téhle brzdy je že pokud by jste s ní chtěly předvést nějakou tu otočku třeba na asfaltu, prudké zabrždění se přenáší na   kardan , diferenciál , poloosy a může se stát že něco nevydrží .Kromě těchto nevýhod má i spoustu kladů oproti ruční brzdě v kolech, stačí téhle brzdě jedno lanko a tím odpadají problémy se souměrností což oceníte hlavně na STK. Díky tomu že  kardan se točí většinou o něco rychleji než kola není potřeba taková síla, takže její účinnost je  větší . Poloha celého zařízení je další výhodou protože je malá pravděpodobnost poškození lana v terénu Což se často u  brzd v kolech stává .V silničním provozu je tato brzda uchráněna od solí a tím se snižuje riziko že zryzne .

Seřízení :

Nejméně jedno zadní kolo zvedněte, tak aby jste při vyřazené rychlosti mohly bubnem brzdy a Kardanem otáčet . V brzdovém bubnu je otvor pro seřízení. Natočíte otvor tak aby jste našli ozubené kolo rozpěrky obr.4 .Pomocí šroubováku budete otáčet kolečky až se brzda zablokuje obr. 5 .pak o 1 až 2 otáčky vrátíte zpět tak aby se mohl buben volně otáčet..Kolečka jsou dvě ,seřizujte vždy obě.