stránky pro majitelé a  příznivce těchto malých terénních vozidel.

Roztrhala se vám manžeta na kardanu ?
Při opravě vozu jsem byl nucen vyměnit krycí manžetu na "tisícihranu" na hnací hřídeli mezi zadním diferenciálem a redukční převodovkou.K mojí velké radosti jsem zjistil,že jde nahradit manžetou z přední vidlice motorky "Pionýr" v ceně okolo 30,-Kč.Sedí zcela perfektně,je pouze trošku delší,což není rozhodně na škodu.Zdravím,Pavel Švehlík
Kříže kardanu japonské výroby lze zakoupit zde

 

A tady jsem ji dohledal: http://shop.sesa-moto.cz/nahled/id_111.html

Mohu potvrdit že manžeta pasuje a pasuje dokonce i na 1,3 kardan ale je potřeba trochu zkrátit . pokud budete šetrni je možné použít oba konce.

 

Výměna křížů kloubů v kardanových hřídelích

Neznám terénní vůz, na kterém by nebyly Kardanovy hřídele, a je jen málo aut ,kde by se nevysypaly .

Nejdřív se pokusím těm, co nikdy auto neviděli zespodu vysvětlit, co je to ,,kardanka“ .

Kardanova hřídel je na koncích opatřena dvěma klouby (křížky ),jež přenášejí otáčky v nepřímém směru, laicky řečeno do zatáčky .

Obvykle spojuje převodovou skříň s diferenciálem nebo s rozvodovou skříní, z niž pak vedou další kardany na přední a na zadní nápravu .

Na obrázku 1 je kardan na suzuki samurai uchycený na bubnu kardanové ruční brzdy .

Kříž kardanu se skládá ze samotného kříže, na jehož konce se navlékají ložiska s jehlami /obrázek 2 /,která jsou schopná přenést velkou zátěž a pohyb součastně .

Pokud je kříž opatřen maznicemi, při pravidelné údržbě je téměř nezničitelný . V dnešní době je však maznicemi vybavováno jen hodně málo vozidel . Stává se proto, že po spotřebování maziva, se ložisko kardanu zničí . Je nutné jej vyměnit . Výměnu křížků zvládne i průměrný mechanik ,,amatér“. Potřebovat nebude speciální vybavení , postačí dílenský svěrák, kladivo, kleště na seger, pojistky a několik oříšků z gola sady . Demontáž kardanu z auta nebudu popisovat, ta je individuální dle typu vozu .

Nejprve seger kleštěmi vyjmeme pojistky obrázek 3

Potom kardan upneme do svěráku a kladivem zarazíme ložisko ještě hlouběji do středu ( je dobré kladivem ložisko pouze odrazit a poté pomocí gola klíčů ve svěráku vylisovat, což nám způsobí že ložisko na protější straně vyleze kousek ven/. Je třeba vytlouci ložisko zhruba 4mm. Potom vyčnívající část ložiska upneme do svěráku obrázek .4

Kladivem vyklepneme ven. Poté kardan otočíme a údery kladiva na křížek (je dobré použít kulatinu nebo třeba starý šroub, jehož pomocí na křížek přenášíme údery kladiva/ .Křížek nám vysune ven i druhé ložisko .

Po vytažení druhého ložiska jsme v polovině demontáže . Stejným způsobem dostaneme ven i další dvě ložiska a pak už jen vyvlékneme křížek ven . Demontáž je nejtěžší částí opravy a pokud úspěšně rozeberme celý Kardan, poskládání zpět už bude hračkou, ale musíme být velice opatrní , neboť pokud nám jedna z jehel vypadne , nemusíme to zjistit až do doby, než budeme chtít zajistit ložiska seger pojistkami .Ty nám tam samozřejmě nepůjdou ,protože jehla která vypadne se vzpříčí na dně ložiska o křížek a ten nepůjde nalisovat .Zpětné rozebírání by mohlo poškodit křížek, a obzvlášť jeho pryžové těsnění . Životnost křížku bez jedné jehly by se zkrátila vzhledem k vůli která by vznikla. Je proto velice důležité všechny jehly dobře zkontrolovat a mazacím tukem přilepit . Mazací tuk volte takový, aby měl dlouhou životnost, nevysychal a odolával vodě .

Pokud jsme dobře zkontrolovali jehly, rozevřeme čelisti svěráku, do ok kardanu si lehce naklepneme ložiska a vložíme kříž. Pak už jen čelistmi svěráku stahujeme obrázek 5.

 

Po dotažení svěráku až na oka opět rozevřeme čelisti svěráku a dotlačíme ložisko pomocí gola klíče a zavlékneme seger pojistku. Poté dotlačíme i druhé ložisko vložením gola klíče na druhou stranu. Nedotahujeme však na doraz, abychom nepoškodili předcházející seger pojistku .Dotáhneme tak, abychom mohli do drážky zavléknout zbývající seger pojistku . Stejně postupujeme i na dalších dvou ložiskách a jeden kříž je hotov .